Verloop

We willen dat er meer bekend wordt over het opgroeien en de ontwikkeling van jonge kinderen met een motorische én verstandelijke ontwikkelingsvertraging. Op die manier bieden we wetenschappers en artsen in de toekomst handvatten voor het beantwoorden van vragen van ouders, begeleiders en andere betrokkenen over de ontwikkeling van deze kinderen. Hier hebben we de hulp van ouders, zorgprofessionals en kinderen hard bij nodig!Picture1

Hoe?

  • Door samen met elk kind taakjes en spelletjes te doen, kijken we naar wat hij/ zij kan en leuk vindt.
  • U als ouder kan ons helpen tijdens het bezoek door wat algemene vragen voor ons te beantwoorden. Voorbeelden van deze vragen zijn: Wat begrijpt uw kind? Hoe laat uw kind zien wat hij/zij leuk vindt?
  • Om het jaar gaan we graag dieper in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dit gaat bijvoorbeeld over hoe uw kind zijn/haar emoties laat zien, of hoe hij/zij omgaat met bekende of onbekende personen.
  • Ook vragen we u om enkele vragenlijsten in te vullen over de ontwikkeling van het kind. Deze vragen gaan bijvoorbeeld over eten, aankleden, communicatie en motoriek. Daarnaast vragen we ook en enkele contextgegevens, zoals gezinsgegevens en activiteiten.

Wie?

  • Kinderen met een grote vertraging in de verstandelijke en motorische ontwikkeling met een leeftijd tussen 6 maanden en 5 jaar (tot 59 maanden) op het moment van de aanmelding.
  • De ouders van deze kinderen worden indien mogelijk en gewenst nauw betrokken bij het onderzoek, onder andere via gesprekken met de onderzoekers, het invullen van vragenlijsten en eventueel het mee kijken bij de taakjes die we samen met de kinderen doen.
    Wanneer ouders door omstandigheden niet of in beperkte mate betrokken kunnen worden bij het onderzoek, wordt aan zorgprofessionals van bijvoorbeeld het kinderdagverblijf of de voorziening gevraagd om mee te werken aan het onderzoek. Op die manier kunnen ook deze kinderen deelnemen. 
  • De spelletjes en taakjes zijn speciaal ontworpen voor jonge kinderen. Alle taakjes en spelletjes kunnen aangepast worden aan de vaardigheden van elk kind. Dus ook kinderen die bijvoorbeeld niet goed kunnen zien of nog niet zelf rechtop kunnen zitten, kunnen mee doen!

Wanneer en waar?

  • Wij komen om het half jaar bij jullie op bezoek: thuis, op het kinderdagcentrum of de kinderdagopvang, in de voorziening.

Wat gebeurt er met de informatie?

  • Wij gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met alle informatie die u ons geeft. Het OJKO-project werd goedgekeurd door de Ethische Commissie (KU Leuven en RU Groningen) en de Medische Ethische Commissie (KU Leuven).

Wat hebben jullie hieraan?

  • Na elk bezoek maken we een verslagje van de algemeen ontwikkelingstest die we afnemen en sturen we dit naar jullie op. Na enkele bezoeken heeft u dus een klein boekwerkje waarin u precies ziet wat uw kind geleerd heeft in deze tijd.
  • Door mee te doen helpt u (indirect) andere ouders van kinderen met een grote vertraging in de ontwikkeling, doordat we steeds meer over deze kinderen zullen leren.
  • Tijdens het bezoek maakt uw kind kennis met (nieuwe) materialen en speelgoed.
  • We houden u graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld via Facebook en Twitter.

Heeft u interesse in het onderzoek of wilt u meer weten?

Dan kunt u hier vrijblijvend uw naam en gegevens invullen. Eén van onze medewerkers zal dan binnenkort contact met u opnemen om u meer uitleg te geven over het onderzoek en uw vragen te beantwoorden.